مهندسی کامپیوتر
"انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند." این شعار متخصصان کامپیوتر است. متخصصانی که با پیشرفت و توسعه ی کامپیوتر
توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده
نجات بخشند و او را در دفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در
کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد. به همین دلیل رشته ی مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف و نیز نرم افزارهای مورد نیاز جهت کار با کامپیوتر
میپردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت
بسیاری داشته و تا مقطع دکتری تدریس میشود. گفتنی است که رشته ی مهندسی کامپیوتر
در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این
دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.
گرایش سخت افزار
هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحهکلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسکها میشود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر
مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده میشود. مهم ترین
واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل
سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری میپردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار میتواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر
شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستمها و مدارات
جانبی میپردازد، مباحث درسی در رشته ی سخت افزار به مطالب درسی در رشته ی
مهندسی برق و الکترونیک نزدیک بوده خصوصا تمام مطالب شاخه ی دیجیتال شامل
مدارهای مختلف، معماری کامپیوتر
و میکروپروسسورهای 1 و 2، الکترونیک دیجیتال و ... را شامل میشود که
البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری
پرداخته میشود.
گرایش نرم افزار
نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامهها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان میدهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتراست که به سخت افزار هویت میبخشد و اصولا به برنامه ای گفته میشود که
برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزارها را میتوان به دو
رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم
افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کاربر، یا
خود آنها را مینویسد یا شرکت های نرم افزاری آنها را تهیه کرده و برای
فروش عرضه میکنند. این گونه برنامهها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را
نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا
طراحی نوشته میشوند.
توان مندیها و ویژگی های لازم
یک مهندس کامپیوتر باید سخت کوش و با پشتکار باشد چون رشته ی کامپیوتر رشته ی پویایی است و دانشجو باید همیشه اطلاعاتش به روز بوده و به دنبالفرا گرفتن مطالب جدید باشد. در نتیجه کسانی که میخواهند فقط چهار سال درس
بخوانند و بعد مطالعه را کنار گذاشته و وارد بازار کار شوند، در این رشته
موفق نخواهند شد و بر عکس افرادی که همیشه به دنبال مطالعه و فراگیری
هستند، در این رشته موفق میشوند. مهندس کامپیوتر
باید پایه ی ریاضی قوی داشته و توانایی اش در زمینه ی فیزیک خوب باشد. هم
چنین لازم است که فردی خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه حل های
ابتکاری حل کند. راه حل هایی که کمترین هزینه و بهترین کارآیی را داشته
باشد.